Ainoa bussiterminaali: Keraaminen suurlaatta pintamateriaalina
Kauppakeskus Ainoan bussiterminaalin pintoja verhoavat ABL-Laattojen keraamiset suurlaatat. Suurlaatta mahdollistaa yhtenäiset, suuret pinnat ja vähäiset saumat. Keraaminen suurlaatta on yhdistelmä estetiikkaa ja vahvoja käyttöominaisuuksia.
Keraaminen suurlaatta kasvattaa maailmalla suosiota julkisten tilojen seinissä, lattioissa, julkisivuissa ja kalusteiden pintaverhoiluissa. Kauppakeskus Ainoan bussiterminaalin pintamateriaaliksi se valikoitui esteettisyytensä ja käyttöominaisuuksiensa vuoksi.
– Vaakakupissa painoivat kulutuksen sieto ja ylläpidon helppous vilkkaassa liikenneterminaalissa. Tavoittelimme tasaisia, siistejä pintoja, ja keraamisessa suurlaatassa yhdistyvät käytännöllisyys sekä esteettisyys arkkitehtitoimisto SARC kommentoi valintaa.
Keraamisen suurlaatan vahvuus vertailussa lukuisiin muihin pintamateriaaleihin on, että se kestää pinnallaan kylmää, kuumaa, vettä, hankausta, likaa – ja säilyttää alkuperäisen olomuotonsa. Edes UV-säteet, alkalit ja liuottimet eivät muuta sitä.
Yhtenäistä pintaa kolmen metrin korkeuteen
Suurlaattojen aihiokoot ovat luokkaa 1000x3000mm ja 1600x3200mm. Tämä mahdollistaa yhtenäiset, suuret keraamiset pinnat ja vähäiset saumat. Jo bussiterminaalin suunnittelun alkumetreillä Laminamin 1000x3000mm keraamiset suurlaatat nousivat varteenotettavaksi vaihtoehdoksi. Suuri pintakuosien valikoima, tarkoitukseen täydellinen mattapinta ja vain 3 mm paksuus naulasivat valinnan.
Bussiterminaalin laatat toimitettiin valmiiksi mittojen mukaan leikattuna, mikä nopeutti laatoitusvaihetta.
– Kun pohjatyöt on tehty hyvin, itse laatoitustyö menee sutjakkaasti. Suurta pintaa syntyy nopeasti.
Esimerkiksi bussiterminaalin aulassa suurlaatta pääsee oikeuksiinsa kolmen metrin korkeudessaan. Kokonaisuutena laatoitus noudattelee jaoltaan ja mittakaavaltaan terminaalin ulkopuolelta tuttua muurielementtiä.
Monipuolinen materiaali arkkitehdeille
Keraaminen suurlaatta materiaalina täytti arkkitehdin näkökulmasta kaikki kriteerit, mitä siitä on luvattu.
– Toki suuri ja ohut keraaminen laatta vaati työn aikaista tarkkuutta, esimerkiksi käsittelyssä. Reunoja ei saa kolhia. Mutta sitten kun materiaali on tuettu, se on kestävää. Valmis pinta ja lopputulos on hieno.
Yhtenäinen keraaminen pinta verhoaa Ainoan bussiterminaalissa vähäeleisen tyylikkäästi niin ovia, portaikkoja kuin syvennyksiäkin. Kapeassa tilassa esimerkiksi ovet haluttiin häivyttää piiloon laatan alle. Piilosaranoidut ovet asettivat omat haasteensa laatoitukselle, mutta lopulta ne sulautuivat seinään lähes huomaamattomiksi.
Arkkitehtitoimisto näkee keraamisessa suurlaatassa paljon potentiaalia. Materiaali toimii missä tahansa tilassa, missä tarvitaan suurta ja näyttävää yhtenäistä pintaa sekä mahdollisimman vähän saumoja.
Aiheeseen liittyviä artikkeleita



