Keräilylista

Tilaus- ja toimitusehdot

Kiitos, että tilaat laatat ABL-Laatoilta! Tarkistathan tilauksesi tiedot huolella. Jos löydät virheitä ja muutostarpeita, otathan meihin yhteyttä välittömästi.

Tilaaja – tutustu tuoteohjeisiin ja oppaisiin ennen tuotteiden asennusta. Vahvistamme tilaukset RYHT 2000 (yritysasiakkaat) ja kuluttajakaupan yleisten sopimusehtojen mukaisesti (yksityisasiakkaat). Lataa tästä: laatta- ja oheistuotteiden kuluttajakaupan yleiset sopimusehdot.

ABL-Laattojen toimitusehdot täydentävät tarjouksen ja tilausvahvistuksen kanssa tulleita sopimusehtoja. Tarkastusvelvollisuus koskee tilaajaa, vastaanottajaa ja asentajaa. ABL-Laatat soveltaa toiminnassaan RYHT 2000 (yritysasiakkaat) ja kuluttajakaupan yleisiä sopimusehtoja (yksityisasiakkaat).

Noudatamme laatuluokituksessa SFS EN-standardeja.

Huomioithan, että ABL-Laattojen mallilaatat ovat suuntaa antavia näytteitä ja voivat poiketa toimitettavasta erästä sävyltään, kooltaan, pinnaltaan tai muulta ominaisuudeltaan. Kysy lisää vaihtelevuudesta tarvittaessa.

Kiitämme tarjouspyynnöstänne. Tarjoamme tuotteitamme RYHT 2000 (yritysasiakkaat) ja kuluttajakaupan yleisten sopimusehtojen mukaisesti (kuluttaja-asiakkaat). Noudatamme laatuluokituksessa SFS EN-standardeja.

Hinnat

alv 0% (kuluttaja-asiakkaat alv 24%) Hinnat sidottu tarjouksen kokonaismäärään. Pidätämme oikeuden tarvittaessa muuttaa hintoja kokonaismäärän muuttuessa, lisätilausten osalta, muuttuneiden markkinaolosuhteiden tai nousseiden kustannusten takia.

Määrälaskelmat
Tilaaja vastaa tilausmääristä. Tilausmäärässä tulee huomioida hukka- ja varalaatat.

Palautukset
Virheettömiä tuotteita ei oteta vastaan palautuksina.

Toimituslauseke
NOL – vapaasti varastossamme Helsingissä.

Kuljetuspalvelu
Schenkerin jakeluna, jolloin rahti veloitetaan toimituksien mukaan. Lisäpalveluina saatavissa mm. sisäänkanto, Hiab, perälautapurku, aikataulutettu jako yms. Lisätietoa Schenkerin kuljetusehdoista.

Pientoimituslisä
Alle 50 euron lähetyksistä pientoimituslisä 8€/toimitus (alv 0%).

Omistusoikeus
Tavara on myyjän omaisuutta, kunnes kauppahinta on kokonaan suoritettu.

Toimitusaika
Tarkempi arvio toimitusajasta varmistuu tilauksen yhteydessä. Tehtaiden tuotantotaukojen aikana elokuussa sekä joulu-tammikuussa tilausten toimitusaika voi olla normaalia pidempi.

Voimassa
Kaksi (2) viikkoa tarjouksen päiväyksestä.

Maksuehto ja laskutus
Sopimuksen ja ABL-toimitusehtojen mukaan.

Viivästyskorko
10,5 %

Lavamaksu
16 €/eurolava, muut erikoislavat erikseen tarjouksessa.

Tilaustuotteiden laskutus
Tilaustuotteet laskutetaan viimeistään kuukauden kuluttua aiemmin sovitusta toimitusajasta, ellei muusta ole sovittu (yritysasiakkaat).

Varastointikustannukset
Toimitusajan siirtyessä myöhemmäksi sovitusta veloitamme ylimääräisestä varastoinnista 20€ lava (alv 0%) / alkava viikko, ellei muusta ole sovittu.

Jälkitoimitukset/virhetoimituksien oikaisu
Toimitukset pyritään toimittamaan heti kun mahdollista normaalilla kuljetustavalla asiakkaalle.

Ohjeet ja Oppaat
Kotisivuiltamme löydät lisää informaatiota. Tutustu tarvittaviin ohjeisiin ja oppaisiin jo ennen ostopäätöstä. https://www.abl.fi/infopankki 

Vahvistamme tilaukset RYHT 2000 (yritysasiakkaat) ja kuluttajakaupan yleisten sopimusehtojen mukaisesti (kuluttaja-asiakkaat). Noudatamme laatuluokituksessa SFS EN- standardeja. Pyydämme tarkistamaan tilausvahvistuksen, tarvittavat muutokset tilausvahvistukseen on tehtävä välittömästi, viimeistään 5 pv kuluessa. Tutustu ohjeisiin: https://www.abl.fi/infopankki 

Hinnat ovat alv 0% (kuluttaja-asiakkaat alv 24%). Hinnat on sidottu tilauksen kokonaismäärään. Pidätämme oikeuden missä tahansa toimituksen vaiheessa tarvittaessa muuttaa/päivittää hintoja kokonaismäärän muuttuessa, lisätilausten osalta, muuttuneiden markkinaolosuhteiden tai nousseiden tuotanto-, työvoima- tai raaka-ainekustannusten takia. Mikäli toimitukseen kuuluvien materiaalien hankintakustannukset nousevat, voimme muuttaa materiaalien hintaa prosentuaalista kustannusnousua vastaavasti.

Muut tilaus- ja toimitusehdot: https://www.abl.fi/tilaus-ja-toimitusehdot


Tarkista nämä kohdat tilausvahvistuksesta huolella


• Hinnat ja muut ehdot ovat tarjouksen ja/tai sovitun mukaisesti
• Laskutus- ja toimitusosoitteet
• Viite, tilausnumero tai merkki ovat mainittuina
• Tuotteiden koot, värit, pinnat, reunamuodot, tuotenumerot ja määrät. Huomioithan, että ABL-Laattojen mallilaatat ovat suuntaa antavia näytteitä ja voivat poiketa toimitettavasta erästä sävyltään, kooltaan,
pinnaltaan tai muulta ominaisuudeltaan. Kysy lisää vaihtelevuudesta tarvittaessa. 
• Toimitusaika-arvio


Huomioithan ostaessasi tuotteitamme:

• Jos sinulla on huomautettavaa tavaran toimituksesta, määrästä ja laadusta, tee se heti tai viimeistään 5 vuorokauden kuluessa vastaanottamisesta – ja aina ennen asennusta
• Tuotteilla ei ole palautusoikeutta. Asennettu tuote katsotaan vastaanottajan hyväksymäksi
• Toimittamatta tai noutamatta jääneet tilaustuotteet laskutetaan
• Toimitettujen tavaroiden omistusoikeus säilyy myyjällä, kunnes kauppahinta on kokonaan suoritettu
• Tilaajana olet vastuussa tilausmääristä: muista tehdä laskelmat, ja tilata tarpeellinen määrä huomioiden hukkapalat ja varalaatat. Jokainen valmistuserä on uniikki, joten lisätilaukset voivat poiketa alkuperäisestä erästä niin sävyn, pinnan kuin koon suhteen.
• Keramiikka on luonnontuote, joten ABL-Laattojen mallilaatat ovat suuntaa antavia näytteitä ja voivat poiketa toimitettavasta erästä
• Yritysasiakkailta laskutamme pakkaamiseen käytetyt lavat
• Pyrimme toimittamaan jälkitoimitukset sekä tuotteet mahdollisten virhetoimituksien tilalle heti kun mahdollista normaalilla kuljetustavalla


Kuljetuspalvelut

ABL-Laatat hoitaa kuljetukset Schenkerin jakelulla, ellei asiakkaalla
ole omaa kuljetuspalvelua. Maksullisina lisäpalveluina Schenkerin kautta on saatavissa mm. sisään kanto, Hiab-purku, perälautapurku, aikataulutettu jako jne. Lisätiedot Schenkerin kuljetusehdoista: www.dbschenker.fi


Tilaustuotteiden laskutus yritysasiakkaille

Tilaustuotteet laskutetaan viimeistään kuukauden kuluttua aiemmin sovitusta toimitusajasta, ellei muusta ole erikseen sovittu.

Varastointikustannukset: Toimitusajan siirtyessä sovittua myöhemmäksi veloitamme ylimääräisestä varastoinnista 20 €/lava (alv 0%) per alkava viikko, ellei muusta ole erikseen sovittu.

ABL-Laattojen toimitusehdot täydentävät tarjouksen ja tilausvahvistuksen kanssa
tulleita sopimusehtoja. ABL-Laatat soveltaa toiminnassaan RYHT 2000(yritysasiakkaat) ja kuluttajakaupan yleisiä sopimusehtoja (yksityisasiakkaat). Noudatamme laatuluokituksessa SFS EN-standardeja.

Tilaajan/Vastaanottajan/Asentajan
tarkastusvelvollisuus:


1. Toimitetun/noudetun tavaran vastaanottotarkastus ja
mahdolliset kuljetusvahingot


• Tarkista, että tuotteet ja määrät vastaavat tilausta
• Merkitse rahtikirjaan mahdollinen poikkeama tai kuljetusvahinko
• Rahdinkuljettajan pitää hyväksyä ja allekirjoittaa merkintä rahtikirjassa, jos merkintä
laiminlyödään, menetät oikeutesi reklamoida toimituksesta
• Ilmoita viipymättä poikkeamasta tai vahingosta ABL-Laattojen myyntiin


2. Tarkastus ennen kuin tavara asennetaan


• Tarkista kaikki tuotepakkaukset, että merkinnät ovat yhtenevät ja vastaavat lähetyslistan tuotetietoja
• Tarkista, että tuotteet ovat ehjiä
• Huomioithan että tavaran toimitusta, määrää ja laatua koskevat muistutukset on tehtävä heti, kuitenkin viimeistään 7 päivän kuluessa tavaran vastaanottamisesta ja aina
ennen laattojen/ tuotteiden asennusta. Jos ilmoittaminen laiminlyödään, menetät
reklamointioikeutesi
• Jos reklamoit tuotteen, toimita ABL-Laatoille rahtikirja sekä kirjallinen selvitys (kuvien
kanssa), josta ilmenee reklamaation aihe
• Huolehdi vahingoittuneesta tavarasta, kunnes vahinko on tarkistettu tai kunnes muusta sovitaan
• Tavaraa ei saa hävittää ilman ABL-Laattojen lupaa
Asennettu tuote katsotaan vastaanottajan hyväksymäksi


3. Asentaja/Laatoittaja: kun tuote asennetaan, tarkasta nämä


• Asentajan on tarkastettava tuote ja ilmoitettava havaitsemastaan virheestä välittömästi
• Laatoituksessa työhön kuuluu materiaalin laaduntarkkailu ja tarvittava valikointi koko
työn ajan
• Virheellisen tuotteen jatkokäsittely on keskeytettävä. Työtä saa jatkaa ainoastaan siltä
osin
kuin tuote voidaan asentaa virheettömällä lopputuloksella
• Virheellisen tuotteen kiinnittäminen on ehdottomasti kiellettyä
• Virheellisen tuotteen määrä on arvioitava ja sovittaessa osoitettava ja/tai palautettava.

4. Palautukset

Virheettömiä tuotteita ei oteta vastaan palautuksina (viite kuluttajasuojalaki). Mikäli
ABL-Laatat on toimittanut virheellisiä tai tilatuista poikkeavia tuotteita, palautettavien
tuotteiden on oltava myyntikelpoisia, virheettömiä ja avaamattomissa pakkauksissa. Palautuksesta tai vaihdosta on aina sovittava myyjän kanssa. Jos palautus ei ole hyväksyttävä
tai toimitusaika siirtyy sovittua myöhemmäksi, veloitamme ylimääräisestä varastoinnista
20 €/lava (alv 0%) per alkava viikko, ellei muusta ole erikseen sovittu. Ellei muuta ole sovittu, säilytämme tuotteita 1 kk sovitun toimitusajan jälkeen, jonka jälkeen asiakkaan oikeus
tuotteisiin päättyy.

5. Virhe asennetussa tuotteessa

• Esitutkinnan suorittaa asennusliike ja tilaaja. Virheen arviointi ja määrittely hoidetaan tuotekohtaisen arvosteluperustelun mukaan.
• Virheen arvioinnissa pyritään määrittelemään kuka tai
ketkä reklamaatiosta vastaavat jonka jälkeen vaatimukset kohdistetaan arvioinnin mukaan (esim. tilaajaan,
kiinnitystyön suorittajaan, päällysteen kiinnitysaineen,
tasoitteen, alustan valmistajaan tai loppukäyttäjään.
• Mikäli asia ei koske asennusvirhettä myyjä- tai asennusliike ilmoittaa tarkastusvelvollisuudesta tavarantoimittajalle.

6. Korvausvastuu

• Korvausvastuu määräytyy noudatettavan sopimuksen tai vaihtoehtoisten sopimusoikeudellisten periaatteiden mukaisesti.

• Myyjän on viipymättä ilmoitettava, jos toimitusta ei voida täyttää tai se viivästyy. Myyjällä ei kuitenkaan ole velvollisuutta maksaa viivästyssakkoa tai muuta vahingonkorvausta, jos myyjä osoittaa toimituksen estymisen taikka viivästyksen johtuvan myyjän vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevasta esteestä, jota tämän ei kohtuudella voida edellyttää ottaneen huomioon sopimuksentekohetkellä.

• Jos tuotteen valmistaja ilmoittaa sopimuksenteon jälkeen myyjälle, että tuotetta ei ole saatavilla taikka toimitusaika pidennetään myyjästä johtumattomista syistä, tulee toimitussuunnitelmaa muuttaa. Myyjä sitoutuu ilmoittamaan kohtuullisessa ajassa vaihtoehtoisen tuotteen, joka täyttää alkuperäisen toimitussuunnitelman sisältämän tuotteen tekniset ominaisuudet, on visuaalisesti samankaltainen ja käyttötarkoitukseen soveltuva sekä vastaa kustannustasoltaan alkuperäisen toimitussuunnitelman sisältämää tuotetta. Mikäli myyjällä ei ole tarjota tällaista vaihtoehtoista tuotetta kohtuullisessa ajassa ja kohtuullisella toimitusajalla, on osapuolilla oikeus purkaa kyseistä tuotetta koskeva tilaus.

Yleiset reklamaatio-ohjeet

Keraamiset laatat

Keraamisiin laattoihin tuotteina kohdistuvat reklamaatiot on tehtävä ehdottomasti ennen laattojen asennusta. Kiinnitetty tuote katsotaan aina asiakkaan hyväksymäksi. Keraamisten tuotteiden virheettömyys ja oikeellisuus on aina tarkistettava ennen asentamista. Vastaanottotarkistuksessa voidaan tehdä vaatimuksia vain sellaisista vioista ja puutteista, joita ei kohtuudella ole voitu havaita aiemmissa tarkastuksissa. Tullakseen huomioonotetuksi, on virheen oltava heti nähtävissä puolueettomassa katsastuksessa, joka suoritetaan normaalilla talonrakennuksen loppu- ja
takuutarkastustarkkuudella. Virheitä, jotka ovat nähtävissä ainoastaan määrätyssä valossa tai nähtävissä vain määrätyiltä kohdin huoneessa, näkyvät vasta osoituksen jälkeen tai muuten vastaavalla tavalla, ei luokitella tässä mielessä virheiksi.


Arvosteltaessa on otettava huomioon RYL-/Sisä-RYL-ohjeet, normiviittaukset ja määräykset. Voimassa olevat normit määrittävät 1. lajitelman tuotteiden laatuvaatimustason. Muut lajitelmat eivät ole normin määrittämiä tuotteita, vaan niiden esteettisen laatutason määrittää valmistava tehdas. Laattasarjaan kuuluvat muotokappaleet ovat yleisesti ns. normien ulkopuolisia tuotteita eikä niihin sovelleta samoja vaatimuksia kuin itse peruslaattaan. Keraamisten laattojen normien mukainen lajittelu määrittää tuotteesta: Vähintään 95 % laatoista pitää olla vapaita sellaisista näkyvistä virheistä, joilla on vaikutusta suuremman laatoituspinnan ulkonäköön. Käytännössä tämä tarkoittaa, että 5 % lajitteluvirhe voi olla mahdollinen. Laatoittajan on seurattava laattojen laatua laatoittaessa – jokin virhe laatassa ei välttämättä tee laatasta käyttökelvotonta, koska laatoitukseen tarvitaan aina osalaattoja ja virhe voi olla poistettavissa laatanosissa. Keraamiset laatat lajitellaan eräkohtaisesti sävy- ja kokolajitelmiin, jotka on merkitty pakkauksiin. Laatoittaessa ja etenkin jatko-laatoittaessa on kyseiset asiat otettava huomioon.

Yleensä keraamiset laatat ja varsinkin tuoteominaisuuksiltaan kirjavat laatat suositellaan laatoitettavaksi siten, että laatoitus suoritetaan eri laattapaketeista sekoittaen. Kirjavuus laatassa, mikäli se on tuoteominaisuus, on valmistavan tehtaan määrittämä, eikä näin ollen ole reklamaatioaihe. Käytettäessä samaan laatoituspintaan erivärisiä laattoja tai muodostettaessa kuviolaatoituksia on otettava huomioon jo tilausvaiheessa kokojen yhteensopivuus mahdollisen kokokoodin tai muun luotettavan vertailutavan mukaan.

Keraamisten laatoitusten saumat määritellään tapauskohtaisesti käytettävän
laatan koon, valmistustavan ja kokonaisestetiikan mukaiseksi. Saumakoon määrittämiseen on otettava huomioon laatan valmistusmenetelmään perustuva koko-toleranssin vaikutus. Keraamisten laattojen normien piiriin kuuluu myös laattoja, joiden lasiteominaisuuksiin kuuluu ns. Craquele-halkeamamuodostus (esim. antiikkilasitepinta). Tämä ominaisuus ei siten ole virhe, eikä reklamaatioaihe.


Tuotevirheiden tarkistaminen reklamaatiotapauksissa tulee perustua riittävän suureen tarkastusotokseen, jotta virhe voidaan laajuudeltaan määrittää. Tämän vuoksi minimi-tarkastusmäärä on yksi avaamaton tuotepakkaus. Yksittäisen laatan tai laatanosan esittäminen reklamaatioperusteeksi ei ole riittävä näyttö reklamaatiosta ja sen laajuudesta (vrt. pääsääntö).
ABL-Laatat on tehnyt nettisivuilleen tuotetyypeittäin puhdistus- ja hoitokäsittelyohjeet. Reklamaation kohdistuessa laatan puhdistettavuuteen, on ensisijaisesti tarkistettava onko noudatettu annettuja materiaalikohtaisia ohjeita.


Yleiset virheiden arviointiperusteet – Keraamiset laatat


Arviointilähtökohdat ovat toimitussopimuksen mukaiset mallit sekä laatukriteerit ja niitä täydentävät rakennustöiden yleiset laatuvaatimukset (SisäRYL 2000). Virheet voidaan jakaa kolmeen ryhmään:

1. Kiireellistä korjausta vaativiin virheisiin, jotka vaikeuttavat kohtuuttomasti tilan/asunnon käyttöä, vaarantavat asumisturvallisuutta tai aiheuttavat rakenteiden vaurioitumista tai rappeutumista. Tällaiset
viat ja puutteet korjataan viipymättä.

2. Tekniset viat, jotka ovat yleensä mitattavissa (hammastus, raot, epätasaisuus, paksuuserot
jne.) Virheen osoittaminen perustuu siis faktoihin, jotka ovat etukäteen annettu tuotteiden valmistajan, tai rakentamista säätelevien laatumääräysten muodossa (esim. SisäRYL2000).

3. Esteettisiä virheitä arvioi jokainen katsoja viimekädessä subjektiivisesti. Niistäkin voidaan tarvittaessa pyytää yleistä laatutasoa normeeraava lausunto alaan erikoistuneilta tavarantarkastajilta.
Pääperiaate on, että virheen on tullakseen huomioonotetuksi oltava heti nähtävissä puolueettomassa katselmuksessa, joka suoritetaan normaalilla talonrakennuksen loppu- ja takuutarkastustarkkuudella. Tämä tarkoittaa tarkastelua seisaaltaan, kohtisuoran lattiapintaan nähden 1,5 metrin etäisyydeltä tilan normaalissa luonnon- tai keinovalaistuksessa.

Virheitä, jotka ovat nähtävissä ainoastaan määrätyssä valossa tai vain määrätyillä kohdin huoneessa taikka näkyvät vasta osoitettaessa tai muuten vastaavalla tavalla, ei luokitella tässä mielessä virheiksi. Poikkeuksena normaalista luonnon- tai keinovalaistuksesta on myös pidettävä sellaisia valaistusolosuhteita, joissa valonlähde on tarkasteltavan pinnan takana ja hyvin alhaalla. Tällaisia ovat esim. lähelle lattiaa ulottuvat ikkunat. Erityisesti kiiltäväpintaisten materiaalien kyseessä ollessa, ei voida täysin välttää alustan peilautumista esim. liiman ja tasoitteen levityksestä syntyviä työstöjälkiä, saumoja jne. Samoissa olosuhteissa korostuvat myös muut normaalit pinnan laatuvaihtelut.