My Quote

Millainen laatta sopii ravintolaan?

Millaista laattaa etsit? 
Ota meidät avuksi, hakukoneita nopeampi asiantuntijamme löytää laajasta valikoimasta parhaat laatat projektiisi.

Ravintola Michel, Helsinki. Baaritiski tehty ABL Leikkaamossa Statuario Altissimo -marmorista.

Persoonallista ja näyttävää. Ravintoloiden rohkeat laattaratkaisut säväyttävät. Vaikka visuaalisuus onkin tärkeässä roolissa ravintolatilojen laattaratkaisuja suunniteltaessa, vähintään yhtä iso merkitys on laattojen teknisillä ominaisuuksilla. Mikä tahansa laatta ei ravintoloiden vaativiin olosuhteisiin käy.

"Kun suunnittelija saapuu luoksemme, hänellä on useimmiten hyvin tarkka visio siitä, millaista ravintolaa tai tunnelmaa hän on rakentamassa – ollaan ehkä hakemassa ranskalaista bistro-henkeä tai vaikkapa tietynlaista vihreää lattiaa. Siinä vaiheessa me lähdemme etsimään sopivia vaihtoehtoja, jotka täyttävät sekä visuaaliset että tekniset vaatimukset", korostaa Maria Silvast ABL-Laatoilta.

 

Kun ravintolaan valitaan laattoja, pitäisi kiinnittää erityistä huomiota kolmeen seikkaan: kulutuskestävyyteen, tarvittavaan liukuestepintaan ja puhdistettavuuteen.

"Ravintoloihin tullaan ulkokengissä, ja mukana kulkeutuu usein hiekkaa. Lattian pitää siis olla sellainen, ettei sitä tarvitse jokaisen vieraan saavuttua lähteä moppaamaan. Sen tulee myös kestää hiekan tuoma rasitus. Talvella taas kenkien mukana tulee myös lunta, joten märän laatan pinta ei saisi turvallisuussyistä olla missään nimessä liukas. Pinnan pitäisi myös olla sellainen, että se on helppo mopata nopeasti puhtaaksi", Maria lisää. 

Tärkeintä että suunnittelija luottaa meihin. - Maria Silvast, ABL-Laatat

Ravintolan laatoitusprojekti onnistuu parhaiten, kun jokainen osapuoli pääsee tekemään sitä, minkä parhaiten osaa.

"Tärkeintä on, että suunnittelija luottaa meidän ammattitaitoomme – siihen, että osaamme löytää oikean tuotteen sen jälkeen, kun hän on kuvannut meille sen fiiliksen, mitä on hakemassa. Tai jos suunnittelijalla on ollut tietty laatta mielessä, joka ei tekniseltä ominaisuuksiltaan ehkä sovikaan, hän luottaa siihen, että löydämme hänelle vastaavan, paremmin toimivan laatan", Maria kertoo.

"Osaamme tarvittaessa neuvoa, mikä vaihtoehto olisi ravintolassa kaikista toimivin ja myös kustannustehokkain, milloin ei kannata ottaa lasitettua pintaa, mikä laatta olisi ”mopattavampi” tai miten pienempi saumakoko voi tietyssä tilanteessa taata sen, ettei laatta likaannu niin nopeasti ja lattiapinta saadaan rauhallisemmaksi isommalla koolla", Maria havainnollistaa.

Myös perusteellinen käyttöohjeistus on tärkeää, erityisesti luonnonkiviä käytettäessä. Huokoinen kivi imee helposti sisäänsä likaa, joten myyjän tehtävä on huolehtia, että jokainen projektissa mukana oleva tietää, mitä tehdä, jos vaikka punaviinilasi kaatuu baaritiskillä.

"Heidän tulee olla myös tietoisia siitä, että kivi tulee patinoitumaan ja se on osa sen upeaa luonnetta! Siinä näkyy historia – se, että ravintolassa on juhlittu ja vietetty maukkaita hetkiä", Maria muistuttaa.

Laajan laattavalikoiman ja oman ABL Leikkaamon voimin ABL-Laatat pystyy vastaamaan suunnittelijoiden haastavimpiin ja yksilöllisimpiinkin toiveisiin.

"Toteutamme paljon custom made -ratkaisuja,  muun muassa suurlaatoista, mosaiikeista ja luonnonkivistä. Ja jos laatoissa halutaan toistuvan ravintolan omat nimikkovärit – ja vaikka ravintolan nimi – sekin onnistuu", Maria lupaa.