My Quote

Haastattelussa Joanna Laajisto: Ajatonta ja funktionaalista kauneutta

Sisustusarkkitehti SIO Joanna Laajisto (s.1977) on valmistunut sisustusarkkitehdiksi Kaliforniasta v. 2004.

 

Kansainvälisiä asiakkaita ovat olleet mm. Vitra, vaatemerkki Cecil, Suomessa Atelier Torbjörn Tillanderin myymälä ja ravintola
Löyly Helsingissä.

ABL-Laatat ravintola sisustus Jackie - suunnittelija sisustusarkkitehti Joanna Laajisto

Sisustusarkkitehti Joanna Laajisto luottaa suunnittelussaan ajattomuuteen ja funktionaalisuuteen – ja siihen, että jokaisella tilalla on oma sielunsa, jota ei pidä keinotekoisilla, uusilla kuorilla tuhota.

Yhdysvalloissa uransa aloittanut, nykyään Helsingissä omaa Studio Joanna Laajisto yritystään pyörittävä Joanna Laajisto on nainen tämän hetken puhutuimpien ja kehutuimpien ravintola- ja myymäläsisustuksien takana.  Laajiston kädenjälkeä ovat muun muassa Löylyn, Michelin ja Jackien sisustukset. Jokaista suunnittelemaansa tilaa Joanna on lähtenyt työstämään samalla, keskittyneellä metodilla.

– Tärkeää on heti alussa oivaltaa, mikä on tilan yleisambianssi. Tästä syystä vietän yleensä paljon aikaa tilassa ennen suunnittelun alkamista ja katson, mihin se lähtee viemään minua. Luon tilalle päässäni aina oman persoonan ja annan sen rauhassa kehittyä siellä. Jossain vaiheessa sieltä tulee ulos kokonainen, valmis konsepti. Tuohon konseptiin ja persoonaan sitten jatkossa suunnitteluvaiheessa  peilaan kaikkia päätöksiäni, Joanna havainnollistaa suunnitteluprosessiaan.

On siis kuunneltava tilaa. Jos näin ei tehdä ja rakennetaan vain pelkkää uutta, päälleliimattua kuorta, on se Joannan mukaan varmin tapa tappaa paikan sielu ja henki.

Julkisten tilojen suunnittelu – toimivaa ja viihtyisää

Yksi tärkeimmistä asioista, johon Laajisto kiinnittää julkista tilaa suunnitellessaan huomiota, on funktionaalisuus. Tilan pitää toimia, kaikissa tilanteissa.

Ravintola Michel on Joanna Laajiston kädenjälkeä.

– Mistä tullaan, mihin mennään, missä ovat säilytystilat… Oli kyse sitten ravintolasta tai myymälästä, kaikki käytännön asiat käydään tarkkaan läpi ja asiakaspolku mietitään alusta loppuun asti hyvin, Laajisto kertoo.

Toimivuuden lisäksi myös viihtyisyyden merkitys on alkanut korostua yleisissä tiloissa. Samalla kun nettikaupat ja ruokatilauspalvelut ovat tulleet kilpailemaan ihmisten ajankäytöstä, pyrkivät ravintolat ja myymälätilat irtautumaan niihin niin yleisesti liitetystä julkisen tilan leimasta.

– Ihmisten pitää voida viihtyä ravintolassa yhtä hyvin kuin he viihtyvät kotonaan. Paikassa pitää äänimaailmaa myöten kaiken olla kohdallaan. Yhtä tärkeää kuin miltä paikka näyttää, on se, miltä paikka tuntuu. Kysymys on aina 360 asteen kokemuksesta, Laajisto korostaa.

Julkisen tilan suunnittelussa myös materiaalivalinnoilla on suuri merkitys.

– Materiaaleihinhan kohdistuvat ihan järjettömät vaatimukset, ihan jo pelkästään kulutukseen liittyen. Paljon on myös turvallisuuteen liittyviä asioita, jotka pitää huomioida. Nämä kaikki erottavat julkisen tilan kodin sisustamisesta ja tässä myös tulee se haaste: miten saat julkiseen tilaan sopivat materiaalit taipumaan siihen, että tila on samalla yhtä viihtyisä kuin koti, Laajisto tiivistää.

Laatoilla ja saumoilla on väliä

Joanna Laajisto käyttää sisustuksissaan paljon laattoja. Laatat, niin keraamiset kuin luonnonkiviset, ovat puun ohella hänen lempimateriaalinsa, eikä syitä tarvitse miettiä pitkään.

– Laatat sopivat erittäin hyvin julkisiin tiloihin. Niitä voi käyttää seinillä, katossa, lattioissa, ihan missä vaan. Ne ovat myös hirveän helppohoitoisia. Täytyy vain aina miettiä tarkkaan, millainen laatta sopii mihinkin, Joanna Laajisto sanoo.

Sisustusarkkitehti muistuttaa, että yhtä tärkeää kuin laatan valinta on se, millaista saumausta sen kanssa käytetään.

– Saumaus ei todellakaan ole yhdentekevää! Sillä voi pelata paljon. Joskus tilan persoona vaatii, että laatat asennetaan puskuun, toisinaan taas leveä saumaus on juuri se oikea ratkaisu, toisinaan taas erivärinen saumaus. Nämä kannattaa määritellä heti alussa, eikä jättää saumausta laatoittajan harteille.

Oikean laatan löytämisessä on tärkeää, että yhteistyö suunnittelijan ja laattatoimittajan kanssa toimii. Laajiston ja ABL-Laattojen välillä näin on ollut alusta lähtien. 

– Vaikka minulla olisi millainen visio, niin aina se sopiva tuote löytyy. Ja yhteispeli toimii molempiin suuntiin: joskus on käynyt niin, että olen ehdottanut heitä ottamaan valikoimiinsa jonkin tuotteen, ja he ovat alkaneet tuoda sitä maahan, Laajisto havainnollistaa.

Luonnonkivet ovat Laajiston suuri rakkaus, mutta niitä käyttäessään hän neuvottelee aina tarkkaan asiakkaan kanssa. Kaikille ei huokoinen, käytön myötä patinoituva materiaali sovi, joten on erityisen tärkeää, että asiakasta infotaan siitä, miten materiaali ajan myötä kenties käyttäytyy.

"Kannattaa heti kerralla suunnitella kunnolla"

Laajisto ei suunnitellessaan seuraa trendejä, pelkkä ajatuskin puistattaa häntä. Sisustustrendien sijaan häntä kiinnostavat enemmänkin lifestyleen liittyvät asiat: mistä ihmiset ovat kiinnostuneita, missä he matkustelevat, pinnalla olevat ilmiöt, kuten vaikkapa kasvisruoan suosio.

Mutta tunnistaako kävijä Laajiston suunnitteleman sisustuksen heti ensimmäistä kertaa tilaan astuessaan? Onko hänellä selvä, tunnistettavissa oleva kädenjälki?

– En itse näe, että minulla olisi sellaista. Mutta muut ovat asiasta eri mieltä, joten kai minulla sellainen on. Ehkä se on se tietty materiaalien ja väripaletin käyttö. Pyrin myös aina luomaan visuaalisen ja ajattoman sisustuksen, josta ei heti näe, onko se nyt tai kymmenen vuotta sitten tehty– ja joka toimii yhtä hyvin vielä 20 vuoden kuluttua, Joanna kiteyttää.

Nykyinen trendi, jossa ravintolasisustuksia päivitetään tiheään tahtiin, hirvittää häntä epäekologisuudessaan.

– Kannattaa heti kerralla suunnitella kunnolla. Silloin sisustus kestää aikaa.